Marzeniem każdego producenta jest zrobić film wybitny artystycznie, jak najmniejszym kosztem, będący na szczytach list oglądalności. Ale jak do tego doprowadzić? Od czego zacząć? Na co zwrócić uwagę nie tylko w umowach, ale też w relacjach?
O tym wszystkim mówiła mec. Katarzyna Kosicka – Polak podczas warsztatów IMPAKT, zorganizowanych przez Fundację Filmową im. Władysława Ślesickiego. Szkolenie prawne on-line miało tytuł „Umowa z reżyserem filmu z przeniesieniem praw autorskich” a uczestniczyli w nim producenci i reżyserzy.
IMPAKT to intensywny program warsztatów, który przygotowuje młodych producentów filmowych do specyfiki pracy w kinie autorskim. Za twórcami muszą stać efektywni producenci, potrafiący połączyć sztukę z podejściem biznesowym: wypracować wspólną wizję filmu, zdobyć środki na jego realizację i wprowadzić go na rynek. Kino autorskie wymaga znajomości specyfiki pracy przy projektach artystycznych, finansowanych głównie ze środków publicznych, z artystami o bardzo wysokim poczuciu niezależności oraz – z drugiej strony – stawiania czoła coraz wyższym wymogom stawianym przez rynek polski i międzynarodowy w zakresie dystrybucji i promocji filmu.
Reżyser versus producent
– W kinie za moment zmian w relacjach między reżyserem i producentem uważa się lata 40-te XX wieku. Zaczęto zwracać uwagę na wagę pozycji twórcy filmu, a sami artyści zaczęli walczyć o swoje prawa. Wydarzenia te zbiegły się w czasie z pojawieniem się „cudownego dziecka” Hollywood Orsona Wellesa – wyjaśnia mec. Kosicka-Polak.
Zwraca ona uwagę, że ze względu na hierarchię podejmowania podstawowych decyzji dotyczących kształtu filmu i sposobu jego wytworzenia rozróżnia się model producencki i model reżyserski produkcji filmowej.
Młodzi producenci i reżyserzy pracujący w warunkach europejskich na warsztatach mec. Kosickiej-Polak dowiedzieli się m.in. o tym, czym się różni umowa o dzieło od umowy zlecenia, która z nich obowiązuje między producentem a reżyserem, jakie niezbędne elementy powinna mieć taka umowa, co jeśli budżet filmy będzie większy od zakładanego, czym różni się przeniesienie praw autorskich od udzielenia licencji, a w końcu, co się dzieje z filmem niedokończonym i czy wszystko musi być „na piśmie”.
Wśród innych prowadzących warsztaty IMPAKTu znaleźli się czołowi polscy producenci, reżyserzy, scenarzyści i konsultanci scenariuszowi oraz specjaliści od promocji, dystrybucji i prowadzenia biznesu, m.in. Katarzyna Ślesicka, producentka i kierownik produkcji, Anna Wydra, uznana producentka m.in. nominowanego do Oscara „Królika po berlińsku” oraz „Komunii”; Andrzej Mellin, kierownik katedry scenariopisarstwa PWSTFiT; Joanna Solecka, międzynarodowa specjalistka od filmowego PR i marketingu; Ana Brzezińska, specjalistka od nowych mediów, reżyserka filmów dokumentalnych i wielu wielu innych.