Zasady dotyczące sprzedaży udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością

Obowiązujące od 10 listopada 2023 r. zmiany wpisują się w szerszy kontekst regulacji odnoszących się do spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, zgodnie z którymi udziały w takich spółkach nie powinny być przeznaczone do publicznego obrotu, ale oferowane ściśle określonemu adresatowi.

Przypomnijmy. Ustawą z dnia 7 lipca 2022 r. o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom (dalej jako „Ustawa”) ustawodawca wprowadził zmiany m. in. do ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2024 r. poz. 18 z późn. zm.) (dalej jako „KSH”), dodając przepisy dotyczące zakazu kierowania ofert nabycia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością do nieoznaczonego adresata.

Jednocześnie wprowadzony został zakaz promowania nabycia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością poprzez kierowanie treści reklamowych do nieoznaczonego adresata (tj. art. 182[1] §1 i §2 KSH). Konsekwentnie, analogiczne zakazy zostały wprowadzone w stosunku do ofert objęcia nowych udziałów oraz promowania objęcia takich nowych udziałów (tj. art. 257[1] §1 i §2 KSH). Zmiany zaczęły obowiązywać począwszy od dnia 10 listopada 2023 r. 

Ustawa implementowała do polskiego porządku prawnego regulacje zawarte w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937 (dalej jako „Rozporządzenie”). 

Czego dotyczą zmiany?

Wprowadzane zmiany sprowadzają się zatem najogólniej ujmując do tego, że ewentualne czynności reklamowe w zakresie nabycia udziałów (promowanie udziałów), a w dalszej kolejności również oferta ich nabycia będzie mogła być kierowana wyłącznie do skonkretyzowanego podmiotu. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku oferty objęcia nowych udziałów. Oferta taka może być kierowana wyłącznie do podmiotu o sprecyzowanych danych, nie zaś do ogółu potencjalnych zainteresowanych.

Jak rozumieć pojęcie „promowania” nabycia udziałów?

Z uzasadnienia do projektu Ustawy wynika, że ustawodawca definiuje pojęcie „promowania udziałów” w sposób stosunkowo szeroki, tj. włączając w zakres tego pojęcia kierowanie reklam i innych form promocji do potencjalnych odbiorców, jak również innych niż reklama form zachęt potencjalnych inwestorów do dokonania inwestycji, o ile zachęta taka może prowadzić do podjęcia decyzji inwestycyjnej.

W przypadku złamania zakazów – dotkliwe sankcje.

Złamanie każdego z zakazów obwarowane zostało sankcją dla oferenta, w postaci grzywny, kary ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do sześciu miesięcy. Przepisy karne za złamanie zakazów zostały wprowadzone w art. 595 [1] § 1 i § 2 KSH w przypadku składania oferty nabycia istniejących udziałów oraz w art. 595 [2] § 1 i § 2 KSH w przypadku składania oferty objęcia nowych udziałów.

Dla kogo zmiany są najbardziej odczuwalne?

Zmiany te w znaczący sposób wpływają na możliwość pozyskania finansowania dla przedsiębiorców prowadzących działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, co stanowi największe utrudnienie dla małych przedsiębiorców, którzy często korzystali z platform crowdfundingowych lub innego rodzaju forów internetowych, reklamując innowacyjność prowadzonej działalności i zachęcając jednocześnie inwestorów do zainwestowania kapitału w ich biznes.

Równie popularne było prowadzenie spotkań biznesowych promujących przedsięwzięcia, w ramach których przedsiębiorcy zachęcali potencjalnych inwestorów do przekazania środków na prowadzoną przez nich działalność. Przedsiębiorstwa prowadzone w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wydawały takim inwestorom udziały w kapitale zakładowym spółki, w zamian za środki przeznaczane na inwestycje, dzięki którym mogły realizować prowadzoną działalność.

Obecnie nie jest możliwe pozyskiwanie kapitału przez spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w opisany powyżej sposób. Oferta nabycia udziałów musi być bowiem skierowana do skonkretyzowanego z imienia i nazwiska (firmy) adresata. Możliwość skierowania oferty do nieoznaczonego kręgu adresatów jest zarezerwowana wyłącznie dla przedsiębiorców prowadzących działalność w formie spółki akcyjnej bądź też prostej spółki akcyjnej. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością są zmuszone natomiast pozyskiwać finansowanie na prowadzoną działalność z innych źródeł.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zarezerwowana dla wspólników, pomiędzy którymi istnieją silne zależności

Wprowadzone zmiany wpisują się w szerszy kontekst regulacji odnoszących się do spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, zgodnie z którymi udziały w takich spółkach nie powinny być przeznaczone do publicznego obrotu, ale oferowane ściśle określonemu adresatowi. Ustawodawca założył, że w przypadku zawiązania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pomiędzy wspólnikami powinna istnieć silniejsza więź niż w przypadku innego rodzaju spółek kapitałowych.

Argumentem przemawiającym za takim stanowiskiem jest m.in. określony dla tej spółki tryb sprzedaży udziałów, dla której to czynności prawnej wymagane jest zachowanie formy pisemnej z podpisami notarialnie poświadczonymi (art. 180 § 1 KSH), bądź też możliwość wprowadzania w umowie spółki ograniczeń w zakresie zbycia udziałów poprzez m.in. uzależnienie możliwości zbycia od zgody pozostałych wspólników.

Autorka: Joanna Gałązka, adwokat w MKZPartnerzy

Pomoc prawna

Jeśli potrzebujesz wsparcia w zakresie wyboru formy organizacyjnej Twojego biznesu lub też nie masz pewności czy działania, które zamierzasz podjąć nie naruszają omawianych przepisów, skontaktuj się z ekspertem MKZPartnerzy, który przeanalizuje Twoją sytuację i doradzi najbardziej optymalne rozwiązanie problemu.

Dział Gospodarczy MKZPartnerzy pomoże Państwu we wszystkich sprawach związanych z prowadzeniem Państwa firmy. Przypomnimy o obowiązkach i terminach.

Zapraszamy do współpracy – mkzpartnerzy.pl/#spotkanie

Czytaj więcej:

Jak wyjść z impasu między wspólnikami?

Obywatel zatrzymany przez policję

Sposób na uporządkowanie sukcesji

Rozmowa z Katarzyną Kosicką-Polak w Forbes

Źródło: littlehenrabi