KATARZYNA KOSICKA-POLAK W TRENDBOOKU “THE FUTURE OF FASHION”

–   Właściciel sklepu, który zamierza sprzedawać swoje produkty online, musi stanąć przed wyborem: wprowadzać je w ramach własnej platformy e-commerce, skorzystać z  marketplace, czy też połączyć ze sobą obydwa te rozwiązania – o wyzwaniach branży e-commerce pisze partner zarządzająca MKZ Partnerzy.

Katarzyna Kosicka-Polak znalazła się wśród grona ekspertów sektora mody, których do współpracy zaprosiło Centrum Kształcenia Podyplomowego Uczelni Łazarskiego, Akademia Biznesu i Prawa Mody oraz Instytut Zrównoważonego Rozwoju i Środowiska.

W trendbooku „The Future of Fahion” oceniają oni ryzyka, szanse i scenariusze dla polskiej mody na 2021 rok. Partnerka MKZ analizowała czym różni się prowadzenie działalności e-commerce na własnej platformie a czym na marketplace.

Własna platforma kontra marketplace

Marketplace to inaczej platforma internetowa, na której właściciel witryny umożliwia sprzedawcom sprzedaż różnorodnych produktów i wystawianie faktur przez nich bezpośrednio klientom. Właściciel platformy nie zawsze musi być właścicielem produktów, które sprzedaje, tym samy nie zawsze odpowiada za wysyłkę towarów. Przykładami najbardziej popularnych marketplaców w Polsce jest Allegro czy Empik, natomiast wśród międzynarodowych możemy wyróżnić Amazon, Ebay czy Alieexpress.

Oferta marketplace’ów jest dokładnie tym, co przyciąga klientów w galeriach handlowych to szeroki portfel oferowanych produktów. Marketplace to idealny wybór dla świeżo wchodzących na rynek sprzedawców, którzy w swojej ofercie nie posiadają dużego asortymentu, a także dla tych, którzy cenią sobie wygodę i nie muszą martwić się o ilość wyświetleń własnego sklepu internetowego, konfigurowanie czy utrzymywanie swojej witryny internetowej.

Niemniej jednak, jeżeli dany sprzedawca ma swoją ugruntowaną pozycję na rynku i nie chce, aby jego produkty były umiejscowione wśród innych, konkurencyjnych towarów, a także chciałby realizować sprzedaż online według własnego zamysłu, idealnym rozwiązaniem będzie stworzenie własnej platformy e-commerce. Wtedy musi się jedna musi liczyć się z ryzykiem prowadzenia takiego biznesu (m.in. stworzenie dobrego zespołu) i kosztami.

Trendy 2021

W trendbooku „The Future of Fahion” pokazano też, jakie trendy będą nadawać ton w modzie w najbliższych miesiącach. Są to m.in.:

  • Wzmocnienie etyki biznesu opartego o zasady zrównoważonego rozwoju
  • Rozwój ESG w sektorze mody
  • Rozwój regulacji prawnych mających na celu „zazielenienie mody”
  • Rozwój technologii, również wspierającej sustainable fashion
  • Zwiększenie świadomości konsumentów oraz wyostrzenie ich „zielonych oczekiwań”w stosunku do marek modowych
  • Uwrażliwienie na kwestie społeczne, środowiskowe oraz zdrowotne