Pod koniec stycznia Prezydent RP podpisał ustawę o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Ustawa zmieniająca została opublikowana 6 lutego i wejdzie w życie już 21 lutego 2023 roku. Przedsiębiorcom został tylko niecały tydzień na wprowadzenie zmian.
Zmiany w Kodeksie pracy odnoszą się do:
- kontroli trzeźwości pracowników oraz
- wykonywania przez nich pracy zdalnej.
Jeżeli chcą Państwo skorzystać na tych zmianach i wprowadzić w swojej organizacji możliwość kontroli trzeźwości pracowników lub uregulować wykonywanie pracy zdalnej, konieczne będą:
I. W zakresie kontroli trzeźwości – zmiany w regulaminie pracy, układzie zbiorowym, a gdy takich dokumentów nie mają Państwo obowiązku wprowadzać, zmianie powinno ulec obwieszczenie pracodawcy, które w takich sytuacjach należy stosować.
II. W zakresie pracy zdalnej:
Przy regularnej pracy zdalnej:
a. wzór wniosku pracownika o zastosowanie wobec niego pracy zdalnej,
b. warunki wykonywania pracy zdalnej (mogą być one spisane w regulaminie pracy zdalnej, w porozumieniu zawartym z konkretnym pracownikiem albo w poleceniu wykonywania pracy zdalnej),
c. procedury ochrony danych osobowych (jeśli wcześniej ich nie było), które pracownik musi znać i znajomość których pracownik musi potwierdzić,
d. informacja BHP nt. ryzyka zawodowego dot. pracy zdalnej, tj. możliwych urazów kręgosłupa, uszkodzenia/pogorszenia wzroku, itp.
Przy sporadycznej pracy zdalnej, wykonywanej okazjonalnie, maksymalnie 24 dni w roku kalendarzowym:
a. procedury ochrony danych osobowych (jeśli wcześniej ich nie było), które pracownik musi znać i znajomość których pracownik musi potwierdzić,
b. informacja BHP nt. ryzyka zawodowego dot. pracy zdalnej, tj. możliwych urazów kręgosłupa, uszkodzenia/pogorszenia wzroku, itp.
c. określenie sposobu kontroli wykonywania pracy zdalnej w porozumieniu z pracownikiem.
Niezależnie od powyższego informujemy, że w dniu 9 lutego 2023 roku przekazano do Prezydenta oraz Marszałka Senatu projekt kolejnej nowelizacji Kodeksu pracy i innych ustaw, które są znacznie szersze i dotyczą, m.in.:
- urlopów,
- informacji przekazywanych pracownikom przy zatrudnieniu,
- wypowiedzeń umów o pracę zawartych na czas oznaczony.
Wskazane powyżej zmiany w Kodeksie pracy będą wiązały się z obowiązkiem dostosowania w zasadzie większości wykorzystywanych dotychczas w Państwa organizacji dokumentów towarzyszących umowie o pracę.
Wszystkich z Państwa, którzy są zainteresowani szkoleniami z tematyki wprowadzanych zmian lub przygotowaniem dokumentacji pracowniczej uwzględniającej ww. nowelizacje, zapraszamy do kontaktu z naszą Kancelarią.